28 september 2011

Organisationsjustering

Efter central samverkansgrupp igår:



Från 2012-01-01

- Kulturskolan upphör som egen enhet. Verksamheten flyttas i sin helhet till Kultur och fritidsenheten.

- Kultur och fritidsenheten flyttas till Näringsliv/utvecklingsavdelningen. Avdelningen byter namn till Tillväxtavdelningen som får en övergripande chef .

- Tillväxtavdelningens område näringslivsutveckling förstärks med 0,5 tjänst jämfört med dagens fastställda organisation (löses genom överföring av informationsuppgifter och budget från stab)

- Internationell verksamhet flyttas från nuvarande Näringsliv/utvecklingsavdelningen till internationella enheten på Social/utbildningsavdelningen.

- Lokalvårdare på skolan flyttas från Tekniska avdelningen till Social/utbildningsavdelningen och den enhet där man har sitt huvudsakliga arbetsställe.


Inga egentliga synpunkter har framkommit på den nya Tillväxtavdelningen och dess ansvarsområden. Näringsliv har idag ingen ordinarie chef, den är endast temporärt vakant och har under denna process fyllts av kommunchef på bekostnad av strategiskt arbete och närvaro vid övriga avdelningar.

Det huvudsakliga motivet till att kultur och fritidsenheten förlades under social/utbildningsavdelningen var att bibliotekens huvudsakliga besökare var skolan. Enhetens uppgifter och organisatoriska placering har diskuterats länge. När det gäller fritidssektorn har flertalet varianter prövats och det finns många beröringspunkter med exempelvis landsbygdutveckling. Vad gäller kultur kan man ana en trend att kultur och näringsliv allt mer flyter ihop. Näringsliv sponsrar kultur och många utövare är också företagare. Även när det gäller turismutveckling finns numera en koppling till kulturen och ”destinationsdesign” Sammantaget har enheten sannolikt fler beröringspunkter med näringsliv/utvecklingsavdelningen än med skolan.
De överväganden man kan göra är om kultur och fritidsenheten skall brytas upp eller ingå som helhet i den nya avdelningen. Fördelen med att bryta upp den är att man minskar en chef och det bedöms lättare för kvarvarande chef att leda och fördela arbetsuppgifterna. Sannolikt blir det billigare med en första linjens chef än en andra linjens chef. Nackdelen är som Vision påpekar att slå sönder en väl fungerande enhet. Kulturskolan (4st tjänster) vill finnas tillsammans med kultur och ser sig som del av kulturutbudet. Kopplingen till skolan är främst kundunderlaget, inte lärare och skolledning. En bredare kulturskola mot bild/drama och vuxna elever skulle kunne ge upphov till nya näringar även om finansieringen av en breddning i dagsläget är oklar. Kopplingen mellan Kultur/Fritid (8tjänster) och kulturskolan är stark. Kulturskolan skulle sannolikt kunna nyttjas flitigare vid evenemang med sammna organisatoriska tillhörighet som t.ex. kultur/fritid och turistbyrån. Kopplingen mellan kulturskolan och övrig verksamhet på den tänkta tillväxtavdelningen är däremot på kort sikt inte lika tydlig. Förslaget skulle minska något på Skolchefens arbetsbelastning och göra den tjänsten mer homogen. Skolchef, Chef kulturskola, Chef kultur/Fritidsenheten samt de fackliga företrädarna är för en flytt av verksamheten. En sammanslagning av kulturskolan och kultur/fritidsenheten skulle med den funktionella mångfalden motivera att enheten inte bryts upp. En eventuell nackdel skulle vara den idag relativt svaga kopplingen mellan kulturskola och näringsliv.
Sammantaget bedöms de fackliga argumenten vara så starka att kulturskolan förslås ingå i Kultur och Fritidsenheten som i sin helhet flyttas till den nya Tillväxtavdelningen.

Lokalvårdens flytt uppfattas som en enbart positiv förändring de förslås få samma organisatoriska tillhörighet som där de i huvudsak arbetar.

Vad avser internationell verksamhet är det riktigt att det är en skillnad i behov om man anländer frivilligt, genom ett projekt eller som flykting. Det bedöms dock skilja mer i behov mellan individer än vad det gör mellan kategorier (SFI, validering av förmågor etc). Det finns också ett värde i att behandla alla utlandsfödda lika. Hollandsprojektet är ett projekt som per definition tar slut. Internationella relationer/biståndsprojekt bedöms däremot vara bestående. Vad gäller dessa har det inte inkommit några synpunkter. Verksamheterna förslås därför flytta ihop.

Inga kommentarer: