16 november 2011

Anförande fullmäktige 16november

Fru ordf, presidie, ledamöter , press och åhörare
Jag har blivit ombedd att tala lite om organisation och ansvarsområden för Näringsliv/utvecklingsavdelningen som jag försökt ha ett direkt ansvar för sedan den 5e februari i år.

Nuvarande organisation har gällt sedan 2007-01-01 med en ledningsöversyn inför budgetåret 2010. På det stora hela uppfattar jag att vi har haft en väl fungerande organisation. Inom vissa områden har dock en del förändringar skett i vår omvärld som föranleder en justering. Huvudansvaret för integration har med start december 2010 förskjutits från kommunen och näringsliv/utvecklingsavdelningen till staten och Arbetsförmedlingen / Försäkringskassan. De kvarvarande uppgifterna kommunen har är bostadsfrågor, Svenska undervisning, samhällsorientering samt ett ansvar för de som har en arbetsförmåga understigande 25%. Det vill säga enbart uppgifter som ligger inom social/utbildningsavdelningens kompetensområde. Av den anledningen flyttades dessa uppgifter också dit i början av året. Lärcentra har sedan några år kombinerats med skolchefsuppdraget. Mer än hälften av uppgifterna på Näringsliv/utvecklingsavdelningen har alltså försvunnit och så även en del av avdelningens kunder företagen och potentiella företagare har minskat i takt med befolkningen.

Strukturplanearbetet gällde 2006-2010 och måste revideras eller ersättas. Efter detta arbete har hela målstyrningsprocessen tillkommit. Jag har uppfattat att kommunstyrelsen vill arbeta efter en ”ny ” målkedja för att styra verksamheterna som ersättning för strukturplanemålen. Ni har antagit en reviderad vision. ”Barn och ungdomsplan” respektive ”Plan för äldre och funktionshindrade” ligger framför Er för beslut idag. Återstår gör en plan som täcker teknik och infrastruktur och tillväxtfrågor.

Mot den bakgrunden behövde organisationen finjusteras. Det är ingen stor sak för koncernen det berör kanske 15 av 700 medarbetare och de allra flesta kommer att göra exakt samma sak efter justringen som före fast kanske tillsammans med nya medarbetare, förhoppningsvis lite mer rationellt. Arbetet har pågått sedan April med stor delaktighet och öppenhet från såväl fackliga organisationer som medarbetare. Några ledstjärnor har varit
- Uppgift och ansvar följs åt
- Är så renodlat som möjligt ur ett medborgarpespektiv.
- Underlättar arbetet gentemot den politiska styrningen och målkedjan
- Ger rimligt stora enheter och avdelningar med rimliga många medarbetare (men även rimligt få) och rimliga många uppgifter för cheferna

Utifrån detta berörs följande medarbetare


Kultur och Fritidsenheten. Det huvudsakliga motivet till att kultur och fritidsenheten ligger under social/utbildningsavdelningen var att bibliotekens huvudsakliga besökare var skolan. Biblioteken har även en roll att fylla som informationsplattform. Kultur och fritidsenhetens uppgifter och organisatoriska placering har diskuterats länge. När det gäller fritidssektorn har flertalet varianter prövats och det finns många beröringspunkter med exempelvis landsbygdutveckling. Vad gäller kultur kan man ana en trend att kultur och näringsliv allt mer flyter ihop. Näringsliv sponsrar kultur och många utövare är också företagare. Jag har med stort intresse under förra året följt KRUT arbetet turnén som kultur och fritid gjorde tillsammans med Näringsliv/utveckling , arenaprojektet och studieförbunden när det gällde att uppmärksamma och inspirera de kulturella och kreativa näringarna i kommunen. Även när det gäller turismutveckling finns numera en koppling till kulturen och ”destinationsdesign” Sammantaget har enheten sannolikt fler beröringspunkter med näringsliv/utvecklingsavdelningen än med skolan. Även jamtli påpekar kuturarvets möjligheter som näringsliv.


Näringsliv/Utvecklingsavdelningen kvarvarande personal har sett risker med att ingå i en annan avdelning då mycket av arbetet är av ”central” karaktär. Man hyser en dessutom en farhåga att verksamheten uppfattas som mindre viktig av omvärld, företagare med flera vid ett sådant scenario. Detta har vi inte velat riskera då vi är väl medvetna om att det är i företag tillväxt sker och inte i offentlig sektor.

Information/Marknadsföring Oavsett organisatorisk tillhörighet behöver informationssidan ha en nära relation till den politiska ledningen och kommunchefens ledningsgrupp för att stödja och bevaka varumärket utöva mediarådgivning mm.

Internationell verksamhet Vi har under ett par år försökt att knyta de internationella projekten till det näringsliv som finns i kommunen. Detta har visat sig svårt. De flesta av Sveriges internationella projekt har fokus på lokal demokrati och de flesta objekten handlar om samarbeten inom vård/omsorg, LSS eller skola. Politiskt lyder verksamheten under demokratiutvecklingsgruppen inte näringslivsutskottet. Dagens organisation gör skillnad på av vilken anledning man kommit till Sverige och Bräcke -detta är också tveksamt då alla har sin unika anledning och sina unika förutsättningar medan alla behövs för den framtida arbetskraftsförsörjningen och tillväxten.

Lokalvård De kommunanställda lokalvårdarna återfinns spridda över kommunen men har sin ansvarige chef på teknik och infrastrukturavdelningen. Man bör överväga en förflyttning av dessa till den chef där de har sin dagliga gärning, även om det inte är pedagogisk personal och väl medveten om att rektor idag har ett på gränsen till för stort ”kontrollspann”.

Kulturskolan Lärarrepresentanterna önskar en flytt av kulturskolan till kultur och fritidsenheten. Motivet är att verksamheten inte inryms i skollagen samt att man ser en koppling mellan framträdanden och kulturutbud. Kopplingen till skolan är främst kundunderlaget, inte lärare och skolledning. En bredare kulturskola mot bild/drama och vuxna elever skulle kunna ge upphov till nya näringar även om finansieringen av en breddning i dagsläget är oklar. Kopplingen mellan Kultur/Fritid och kulturskolan är stark. Kulturskolan skulle sannolikt kunna nyttjas flitigare vid evenemang med samma organisatoriska tillhörighet som t.ex. kultur/fritid och turistbyrån. Förslaget skulle minska något på Skolchefens arbetsbelastning och göra den tjänsten mer homogen. Vilket bedömt som värdefullt då skolan den närmaste tiden står inför stora utmaningar ny läroplan, lärarlegitimation, minskade elevkullar etc.


Sammanfattningsvis är de huvudsakliga förändringarna att:
Kulturskolan upphör som egen enhet. Verksamheten flyttas i sin helhet till Kultur och fritidsenheten. Kultur och fritidsenheten flyttas till Näringsliv/utvecklingsavdelningen. Avdelningen bör då byta namn då den omfattar ett bredare ansvarsområde än tidigare. Utveckling sker inom samtliga avdelningar och är därför inte rättvisande. Förslag har varit Tillväxtavdelning, Samverkansavdelning eller Strategiavdelning. Förslaget har landat i Tillväxtavdelningen som får en övergripande chef .

Tillväxtavdelningens område näringslivsutveckling förstärks med 0,5 tjänst jämfört med dagens fastställda organisation (löses genom överföring av informationsuppgifter och budget från stab)

Internationell verksamhet flyttas från nuvarande Näringsliv/utvecklingsavdelningen till internationella enheten på Social/utbildningsavdelningen.

Lokalvårdare flyttas från Tekniska avdelningen till Social/utbildningsavdelningen och den enhet där man har sitt huvudsakliga arbetsställe.

Till Chef över den nya avdelningen har rekryterats Anna Jensén Salomonsson

Tillväxtavdelningen kommer att arbeta med

Företags och verksamhets etableringar
Nyföretagande
Företagsservice
Föreningsliv
Landsbygdsutveckling
Tätortsutveckling
Turism
Information(intern och extern)
Marknadsföring
Arbetsmarknadsfrågor
Fiberprojekt
Skog
Kommunikationer
Färdtjänst
Generella EU frågor
Demografifrågor
Lotterifrågor
Kultur
Kulturskola
Ungdomsfrågor
Fritidsgårdar
Reception
Bibliotek
Fritid


Den nya avdelningen träder formellt ikraft den 1/1 2012 och jag är övertygad om att framtiden kommer att visa att vi ligger tankemässigt i framkant med att föra samman de områden som ligger i den nya avdelningem. Det kommer att bli jättebra!

Tack för ordet

//Bengt Flykt

Inga kommentarer: