30 augusti 2013

Migrationsverket

Igår morse ringde migrationsverket och meddelade att 17 000 asylplatser hade upphandlats och 320 av dessa låg i Bräcke....Efter att ha kontrollerat var, vem och hur...visar det sig att:
120 platser är tänkta till gamla elevhemmet i Bräcke och 200 platser till Björknäsgården.

F.d.elevhemmet är sedan åratal tillbaka kallställt, utan el och med en vattenskada. F.d. elevhemmet ägs dessutom av Bräcke kommun som varken har sålt eller hyrt ut fastigheten till Firma TheaWidén(som har lämnat in anbudet). Jag har aldrig ens hört talas om eller blivit kontaktad av Firma Thea Widén. Firma Thea Widén har definitivt inte tillträde till fastigheten.

Jag har däremot blivit kontaktad av Aros energideklarationer AB som var intresserad av att köpa hela Furuhagen, samtliga sjötomter i Bräcke samt gamla elevhemmet (även golvfabriken har kommit på tal). Då vi ville veta vad de tänkt begärde vi in en affärsplan. Den plan vi fick in handlade om att konvertera hyresrätter till bostadsrätter. Aros energideklarationer har lämnat in anbud och fått tilldelningsbeslut på 200platser på hotel Björknäsgården. De polska ägarna till hotell Björknäsgården har däremot varken sålt eller hyrt ut anläggningen när vi frågar dem....

Är man konspiratoriskt lagd ser man ett samband mellan Aros energideklarationerAB som kontaktat Bräcke kommun och Firma Thea Widén som lagt in ett anbud innehållande en av de fastigheter Aros enrgideklarationer visat intresse av.

kl 16:00 idag ringer så LT och säger att de har sett på migrationsverkets hemsida att det har upphandlats asylboenden i Bräcke....jag måste säga att jag är nyfiken på hur rapporteringen av detta kommer att ske! Eftersom jag av naturen är nyfiken undrar jag ockå om det finns utrymme i dagens mediala värld för undersökande journalistik som har tid och kraft att gå till botten med detta
//Bengt

Inga kommentarer: