20 december 2013

God Jul


Jag är en lugn person
med takt och ton
måttfull och balanserad.
Jag är tyst och still
och det ska mycket till
innan jag blir exalterad.
Men jag har en last
som håller mig fast
i ett järngrepp varje vinter.
När året är slut
och snön ligger djup
och fingrarna på tangentbordet slinter.

Jag känner mig tvungen att rimma.
 i nästan varendaste timma.

Jag vill ha mer jul.
Ge mig mer jul.
våld på andras verser,
fyllda tallrikar så långt jag ser.

av nya rimmade strofer

vill jag ha mer.

Ett år glöms bort
om den bara visar opp
rubriker som man knappast anar.
Så ge mig trettio grader kallt,

minnen
överallt en skog av liggande granar.
 kalla svarta
hus,
eller skänkta med ljus,

försvunna medborgare vi leta

Ivars klang
som ackompangemang,
Vi husens rätta värde nu veta

Jag vill ha mer jul.
Ge mig mer kul

 
Av personalen jag skröt,
så, ge mig en svårknäckt nöt,
Det blev
Optofiber och ingen skall bli utan
,
Surfa utan SIM

och grötigare rim
och mer av
Gällöberget i rutan .
Jag vill ha rymligare
ram

inte så stram,
fetare fläsk från
staten
jag vet att det går,
med ett magert valår
Men passa på att tömma
faten

Jag vill ha mer jul, mer jul …
 
Det kan vara svårt att infria alla förväntningar så
tagga ner, slappna av och tänk på
att det är finare att ge än att få
 
God Jul alla medarbetare och övriga läsare
 
Bengt

 

 

Inga kommentarer: