14 januari 2016

bostadsorten...


Detta är ett scoop som kommer en gång per år. Jag förstår nyhetsvärdet i en liten region och att scoop och listor säljer lösnummer men…

  • Jag vill börja med att säga att vi kommundirektörer anställer inte oss själva- Det är någon annan som bedömt att vi varit mest lämpad för uppdraget och erbjudit en anställning.
  •  I mitt fall skulle om jag var skriven i Bräcke det generera 32 453kronor årligen i ökade skatteintäkter inte hundratals tusen- detta beror på utjämningsystemets utformning. Här är alltså ett rent faktafel i radion som leder lyssnarna fel.
  • Kommundirektörsrollen har många fördelar och är ett fantastiskt arbete- Men sist jag hörde något var den genomsnittliga anställningstiden för en kommundirektör 2,5 år. Vad är det mot denna bakgrund som säger att våra respektive skall säga upp sig från mer trygga arbeten? Eller skall de pendla eftersom jag är mycket viktigare än min fru? Är det jämställt?
  • Jag har aldrig någonsin värderat Er medarbetare utifrån var ni bor-Däremot har jag lagt stort arbete på att jag tycker att det är viktigt att det skall finnas en varierad arbetsmarknad i Bräcke så att familjer har möjlighet att bo i kommunen jag har också lagt mycket tid på kommunikationsfrågan så att man kan både bo och verka här.
-men ni som känner mig vet ju redan allt detta
//Bengt

Inga kommentarer: