02 november 2010

Besök Kälarne skola

Ny läroplan på gång och med den ett nytt betygssystem. Nu har vi provat stora och små bokstäver, siffror och bokstavskombinationer och är tillbaka till stora bokstäver (A-F). Kvar till nästa gång är sifferkombinationer eller små bokstäver...
Läroplanen är här. Det spelar liten roll vad vi tycker-det är bara att kavla upp ärmarna och jobba utifrån den som nu är beslutad.

I övrigt en intressant diskussion om mål och medel. Vad kan vi förvänta oss för resultat av skolan med de medel som avsatts. Hur kan man räkna med att resultat förändras om man skjuter till eller drar ifrån medel? Jag tror inte att det är så enkelt som att förhållandet är 1:1. Dubbelt så mycket resurser= dubbelt så bra resultat. Samtidigt är det rimlligt att anta att minskade resurser ger minskat resultat. Men, vad kan förvaäntas av +10% eller -10% i termer av måluppfyllnad?
Hur kan man presentera ett sådant beslutsunderlag till politiken så att resursavvägningar kan göras?

En annan viktig fråga är var går gränsen för minsta antal elever i varje klass och det fortfarande är en bra utbildning för eleverna....

Viktiga diskussioner bägge två som måste föras!
//Bengt

Inga kommentarer: