09 mars 2011

Budgetläge 2012

Planeringsförutsättningarna för 2012 års budget börjar falla på plats och skall upp till kommunstyrelsen den 23 mars för beredning för att i April antas av kommunfullmäktige. Vi väntar dock inte på det utan ”chansar” med att starta planeringen redan nu. Det är säkert mer rätt än fel. Några saker jag reflekterar särskilt över:

Det är otroligt viktigt på lång sikt att vi i slutet av året har de medel kvar som budgeteras. Vi måste betala av lån i samma utsträckning som lokaler slits ned. Konsekvensen om vi inte minskar låneportföljen i minst samma utsträckning som vi investerar är att vi får mer och mer fasta kostnader på bekostnad av verksamhet och personal. Vi måste i samma anda försöka påverka de tomma lokaler som kommunen har i sin ägo. Om det skall vara annan användning, rivning eller försäljning vet jag inte men de har en årlig kostnad i form av drift och kvarvarande ”lån"/värden som drabbar driftbudgeten. Här kommer en studie att starta i vår.

Gymnasieskolan blev nästan 5 000 000 kronor dyrare än budgeterat. Vi har betydligt fler elever på gymnasiet än vad det finns ungdomar i årskullarna! De befinner sig i vår värld från förskola ända upp till och med nionde klass. Ändock blir valet fel och nästan var tredje elev byter program och många får ett fjärde år! Efter gymnasiet är det väldigt få som faktiskt arbetar med det de utbildat sig till!. De kommer senare ut till arbetsliv eller högskolestudier och det blir en dramatisk kostnadsökning för kommunen som drabbar annan kommunal service och inte ger ökad kvalité. Jag förstår det inte. I detta finns såvitt jag kan se ingen vinnare.

För att titta på intäktssidan är det bekymmersamt att arbetslösheten i kommunen är hög. Detta riskerar att leda till en utflyttning. Samtidigt har vi inom kort stora pensionsavgångar i såväl offentlig som privat sektor. Hur skall arbetskraftsbehovet lösas. När vi och industrin söker spetskompetens har vi svårt att få tillräckligt många sökande för att ha ett bra rekryteringsurval. Jag träffade chefen för vårt arbetsmarkndasområde vid arbetsförmedlingen om detta idag.

Något positivt?? Vi ökade befolkningen i fjol. En planering på minus 80 byttes mot plus 20. Vi har, vill jag påstå, bra koll på såväl ekonomi som verksamhet. Vi har tagit hand om stora osäkerheter i ekonomin i form av borgensåtaganden(nu återstår endast ett stort) vi har rätt värden på våra tillgångar och en budget i balans för 2011. Framförallt är vi generellt på väg att bli en frisk arbetsplats med hög måluppfyllnad,även om jag vet att det på många håll är ett högt tempo.

Jag vill minnas att det var en av Napoleons framgångsrika befälhavare som myntade uttrycket ”hårt trängd på min högra flank, min vänstra viker, situationen utmärkt jag anfaller”

//Bengt

Inga kommentarer: