21 januari 2013

Måndag

Förberedelser inför och möte med den övergripande projektledaren för förstudien om MidSweden SkiPark. Förstudien beräknas levereras under kvällen. Det har varit ett spännande och ganska svårt område. Dels för att det bara finns en i Sverige och det är svårt att beräkna hur många besök det stora intresset rimligen kan ge. Det har heller aldrig i Sverige byggts en skidanläggning inuti ett berg. För att komplicera det hela ytterligare har det varit stor tidspress då Fastighetsägaren Fortverket redan hade upphandlat rivning av alla byggnader och installationer. Vi har därför inte kunnat göra detta på ett traditionellt sätt utan haft en process som kanske mer liknat ett grupparbete än en beställd rapport. Vilket i sin tur inneburit att jag och många på Tillväxtavdelningen lagt mycket tid på detta under hösten-Det är nog på sin plats att efter ett arbete eller uppdrag reflektera över vilka lärdommar man kan dra inför framtiden. För mig är det dock alltid främst resultatet som räknas och de delar jag sett av förstudien tycker jag att den både till resultat och upplägg ser mycket lovande ut! Ett av prisen är att jag haft svårt att ge den verksamhet vi i första hand är till för mindre stöd och coachning än jag önskat-Här har avdelningscheferna nu fått dra ett tungt lass själva-vilket jag är rädd att de börjar bli vana...

Eftermiddagen har jag ägnat åt personalärenden och förhandlingar-som också ser lovande ut och ser ut att gå mot ett såväl personellt som organisatoriskt bra reslutat.

Stärkt i själen över spontanmail över att bloggen läses skall jag nu avrunda dagen med en kopp te. För de som har intresse av att följa kommunchefens vardag men inte har luckor i arbetsdagen för att gå in på den gemensamma datorn går det att följa den hemifrån. Vi har medvetet valt att inte lägga ut någon offentlig länk då den är till för internt bruk och alla medarbetare jag träffar alltför sällan, men om man googlar kan man dock hitta igen den från vilket internetanslutning som helst....
//Bengt

Inga kommentarer: