02 september 2010

Bärplockare torsdag

Stort medialt intresse för Bräcke kommun idag...

Jag har haft förnyad kontakt med den Bangladeshiska ambassaden i Stockholm och beskrivit läget. Efter besök på de boenden som finns kvar finner jag att de har tak över huvudet och mat. De har idag fått betalt för de bär som plockats(även om de uppger att de inte fått allt ännu).Jag upplever att de är vid gott mod trots allt. De flesta är nu inställda på att åka hem. Min bedömning är att de gett upp tanken på att tjäna pengar. Flera av de jag mött är allvarligt bekymrad över sin situation vid hemkomsten de säger att de lånat pengar eller sålt sin egendom för att söka lyckan som bärplockare i Sverige.

Ett ganska stort antal människor och föreningar har hört av sig. Vi har hänvisat många till kyrkan i Bräcke som har en insamling på gång.
//Bengt

Inga kommentarer: