17 september 2010

Insamling

Efter att bloggen varit virussmittad är den nu åter....

Jag har varit på postgatan både igår och idag och talat med de Bangladeshiska bärplockarna. Jag uppfattar att de 12 som är kvar är de som har det svårast, det vill säga de har ingen förmögenhet i Bangladesh och inga släktingar i Sverige som kan hjälpa dem. Jag uppfattar att samtliga vill åka så fort som möjligt men samtidigt vill man naturligt nog minska sin ekonomiska förlust så mycket det går. Eftersom man lånat (med Bangladeshiska mått mätt stora summor) pengar och är orolig för vad fodringsägarna skall göra när de kommer hem är detta lätt att förstå.Några hade gått fem kilometer enkel väg för att plocka lingon andra hade samlat tomburkar...Jag försöker förklara att det inte är möjligt att samla tomburkar eller plocka lingon för 10 000 kronor mellan nu och oktober. Att de överhuvudtaget tjänar något bygger på att de bor och äter gratis får de en utgift för detta försvinner alla pengar de kan lyckas skrapa ihop på att samla burkar. När jag beskriver att det inte är någon skillnad mellan nu och oktober på hur mycket de är skyldiga eller hur hemkomsten ser ut faller någon i gråt.

Kommunens perspektiv har hela tiden varit att så snart det går hjälpa dessa hem. Jag bedömer att det är möjligt att göra det nu.


Det är inte möjligt att skänka bort skattemedel även om vi lider med dessa människor.
Vi har startat en insamling här bland personalen för att hjälpa dem minska förlusten. Jag har också talat med Svenska kyrkan som påpekat att insamlingen fortfarande är öppen, Jag har frågat Ambassaden, Kommunal(som organiserar dessa), Bangladesh Work Force via ambassaden samt några övriga kontakter någon av de kan bidra-tipsa om fonder etc som kan bidra till att minska den ekonomiska förlusten dvs underlätta dessa 12 människors hemkomst.
Insamlingen bland de kommunanställda administreras av Camilla Samuelsson på staben och pågår till och med måndag lunch.


Planen är nu att de åker med tåg till Uppsala/Arlanda måndag em/kväll och att vi lämnar över vår insamling till Svenska Kyrkan måndag lunch som sedan fördelar ut pengarna vid avresan. Sedan hoppas vi att det inte är en ny nationalitet nästa år



Med hopp om en lugn helg

Bengt

Inga kommentarer: