28 september 2010

Update

problem med att logga in från min bärbara dator har gjort att det dröjt några dagar-nu använder jag en annan dator...

Lönerevisionen 2010 är nu klar för lärarna-samtal hoppas jag är påbörjade och jag räknar med att ny lön betalas ut i oktober. Vad gäller Ledarna,SKTF och SSR medlemmar skall jag träffa SSR den 15 oktober för förhoppningsvis en avstämning. Dröjsmålet beror inte på arbetsgivaren i detta fall utan på de fackligas oklara delegationsordningar.

I måndags var jag på rådet för regional utveckling-det näst sista- . Mycket handlar naturligt nog om det nya regionförbundet som skall träda ikraft från 1/1 2011. I det nya regionförbundet ingår det som idag sköts av kommunförbundet i Jämtland men även de utvecklingsorienterade delarna av landstinget(inkl tex Jilu) men även delar av länsstyrelsen och en försvarlig del av det statliga anslag länsstyrelsen får årligen-

Besökte idag hemmet för ensamkommande flyktingbarn i Gällö- personalen och ungdomarna känner inte igen sig i de rubriker som varit i lokalpressen. Jag tänker att konflikter i sig varken är onaturligt eller farlligt utan snarare en naturlig del i den gruppdynamiska processen. Sedan kan det ta sig mer eller mindre starka uttryck och i denna grupp finns dessutom riken för kulturkrockar och språkliga missförstånd som extra "krydda" Det är också en verksamhet som det är mer intressant att rapportera om än om det vore på en annan arbetsplats. Jag är i dagsläget alltså inte speciellt bekymrad över detta.

Delårsrapporten ser bra ut! Det ser ut som att verksamheterna kan fortsätta arbeta enligt plan resterande del av året. Vi verkar gå enligt budget och då har vi i detta även "svalt" några framtida utgifter i form av att vi infriat borgensåtaganden som kommunen haft.

Ett omfattande arbete sker på personalsidan där vi tillsammans med fackföreningarna arbetar med att utveckla Time-care systemet inom vård och omsorg. Målet är fler heltider-färre timvikarier och en bättre följsamhet mellan behov och bemanning. Som ett led i detta är avsikten att inrätta en central bemanningsenhet för i första hand timvikarierna.

Inga kommentarer: